Sunday, 28 July 2013

Napi vélemény: Facebook-fotók és a népszerűség

A közösségi média "elmagyarázva"
Az internetre feltöltött képek népszerűsége (a rájuk nyomott like-ok mennyiségében mérve), a blogok statisztikája, és úgy általában véve az, hogy valami olyasmit mutass az interneten, amire az emberek hajlandóak ODAFIGYELNI, nem egyszerűen csak abból áll, hogy legyen egy szép arcod meg néhány előnyös képed. Vicces, de ezért meg kell dolgozni. Persze ez nem mindig számít munkának. A legtöbb esetben annyi az egész, hogy ha az illető személy számára fontos, hogy sok simogatást kapjon a cyber-világban, mert ettől nő az önbizalma, vagy mert így azt érzi, hogy szeretik (persze, az, hogy hány ember szeret, egyáltalán nem ettől függ, de ez akkora közhely, hogy gondolom, nem kell elmagyaráznom), akkor a tapasztalatai alapján megtanulja hogyan maradjon a „TOPON”, hogyan kapjon minél több nem igazi, de pillanatnyilag kielégítő simogatást. Akinek ez nem fontos, ne is olvassa tovább, mert halál unalmas lesz számára az egész. (Vagy tanulságos?) 

Tudnotok kell, hogy minden második mondat színtiszta önkritika, mert rám is ugyanúgy vonatkozik, mint bárki másra, aki magára ismer benne… a lényege az egésznek az, hogy megtanuljuk észrevenni egymást úgy IGAZÁN, hogy megértsük az ismerőseink viselkedését(vagy önmagunkét), és hogy tudatosítsuk: nem szabad ítélkeznünk, mert ha nincs közönség, nincs előadás sem. Az emberek nagyon jól tudják, mi az, amit a többiek látni szeretnének, és ha van rá igény, meg is mutatják azt. (Olvass tovább...)

A fenti kép TÖKÉLETESEN bemutatja a közösségi média különbségeit, és ezt most pár pontban – fotókra vonatkoztatva, a Facebookot és az Instagramot külön kiemelve - szeretném átvenni.

Facebook: 

Először is próbáld meg valamelyik kategóriába besorolni magad: 
1, a lájkvadász – ha feltöltesz egy képet, az többnyire tudatos(tehát tudod, mi kell a „népnek”, mi fog tetszeni nekik), majd többször frisíted az oldalt, és várod a lájkokat, rendíthetetlenül.
2, a nem tudatos - csak úgy, „miért ne” alapon töltöd fel a képet, de azért jól esne, ha kapnál pár lelki simogatást lájkok formájában 
3, a megmondó - valakinek nagyon üzenni akarsz a képpel valamit(pl: „nesze neked, ezt a csajt hagytad el”, vagy ilyesmi) 
4, a partyarc - bulifotó/fotó egy kirándulásról/fotó arról, ahogy épp koktélt/kávét/teát iszol valami menő helyen, hogy lássák, hogy igenis, élsz, és nem is akárhogyan! 
5, a naiv - SOHA nem gondolkodtál még ilyenen, és le vagy döbbenve, hogy az emberek hogyan gondolkodhatnak ilyen szánalmasan 


Nos, ha az első négyből valamelyik is rád illik, ne aggódj, ez még nem jelenti azt, hogy magába szippantott volna az internet sötét oldala, és többé sose szabadulsz, csupán arról van szó, hogy felvetted a többi ember ritmusát, és ez rendben van(a lényeg, hogy SOSE érezd rosszul magad!). Aki lájkokat vadászik, az általában már tudja(tapasztalatokból megtanulta), hogyan érheti el a legkevesebb időn belül a legnagyobb népszerűséget egy-egy képe. Az ilyen ember általában nem tölt fel(vagy csak nagyon ritkán) olyan fotót, ami bár szép, de pl. nem látszik eléggé az arca/melle/valamije, amire büszke. Jellemző ezekre az emberekre, hogy sok hasonló képük van, nem igazán mernek kilépni a komfortzónájukból, nem új albumba töltik fel az új képeiket, hanem szigorúan az idővonalra, mert így jut el a legtöbb emberhez. Jellemző az ilyen emberekre, hogy szeretik megmutatni magukat a többieknek, és szeretik tudni, hogy vannak, akik odavannak értük és olyanok is, akkor nem bírják őket ezért. Fontos megjegyezni, hogy aki imád lájkot kapni, az nem ragad le a Facebooknál; annak valószínűleg van Instagramja/Twittere/Ask.fm-je/Blogja stb., stb. Nem könnyű bevallani, de én is kicsit ebbe a típusba tartozom. Persze nem kell ezt ilyen halál komolyan venni, ezeket a dolgokat valószínűleg sose gondolja végig senki, amikor fotót készít(legalábbis nem ilyen formában), de ettől függetlenül ez egy létező jelenség. 

Ha te a második kategóriába tartozó vagy, akkor te vagy az arany középút megtestesítője, de valószínűleg nem sokáig; igen, sajnos el kell, hogy szomorítsalak: vékony a határ az első két kategória között. 

A harmadik kategória is oké, van ilyen; az ide tartozóktól gyakran látunk fotókat, amelyeken az illető mosolyog és valami ilyen szöveg olvasható a kép fölött: „Látod? Boldog vagyok én nélküled is.” És ennek miiiiindenki örül, de általában az ilyen nagyon „rejtett” szövegeket MINDENKI érti… szóval… ezt érdemes átgondolni. (Ja, megjegyzendő: ha az üzenet eljutattása mellett még lájkokat is szerettél volna gyűjteni, ez egy rossz stratégia, mert az emberek tudják majd, hogy ez a kép VALAKINEK szól, és sokan nem akarják majd „odadugni az orrukat” a lájkukkal…) 

A negyedik kategóriába tartozó embereket pedig… szeretném megismerni, mert túl keveset bulizom… ha-ha, najó… Az ötödik kategória pedig… nos, igen, így működünk, el kell fogadnotok. Instagram: Mivel sosem csináltam igazán(bár van adatlapom), így nem igazán tudok abszolút „tudományos lenni”, de azt tudom, hogy az egy tökéletes hely ahhoz, hogy megmutasd azt, ami a facebookon szigorúan csak dicsekedésnek számítana, de itt nem, hisz mindenki ezt csinálja. Szóval új óra? Új cipő? Új napszemüveg? Coca-Cola a neveddel? Fürdés a kádban? Valami éppen menő könyv olvasása? Koktélozás egy drága helyen? És ezt eddig nem tudtad hogy mutasd meg a világnak? Akkor a problémát megoldották neked ;). De vigyázz, nehogy kihűljön a kajád, míg megtalálod a megfelelő szöget a fotózásához ;). (Megjegyzem, hogy én személy szerint szeretem követni azokat, akik igényesen fotózzák az életüket, ilyen vagyok; teljesen természetes dolog, hogy érdekel minket a másik, főleg, ha valami olyat tud, mit mi nem/inspirál/megnevettet stb. AZONBAN! Fontos azt is tudni, hogy ha az életed minden apró részletét megosztod a világgal, valószínűleg beszélni is fognak rólad, te döntesz.) Ja, majdnem elfelejtettem: a hashtagek pedig legyenek olyanok, amire naaagyon sok ember felkapja a fejét(#swag#yolo#sex#drugs#alcohol… na tudjátok.)

Összefoglalásképp… Senki nem szeret örökké láthatatlan lenni, és mivel az internet egy tökéletes hely arra, hogy megmutassuk magunkat, aki csak tud, él is ezzel. Az azonban, hogy hogyan fejezzük ki magunkat, az csakis a mi dolgunk. Vagyis ne érezd rosszul magad, ha egy-egy rosszindulatú megjegyzésben magadra ismersz; ha ma is az ebédedről/edzésedről/új cuccodról akarsz posztolni valamit, TEDD! Persze azt is jó lenne tudatosítani, hogy van egy egészséges határ, de fontos megtanulnunk, hogy nem kötelező követnünk a másik életét, vagyis ha valakinek nem tetszel, annak TÉNYLEG nem muszáj megnéznie a képeidet. Te így fejezed ki magad, és ha ez valakit nem érdekel: unfriend, unfollow ;)

by N.

3 comments:

  1. haha:D the picture of "social media explained" is so funny:D I'm your new follower on facebook (petra lorencova), you can follow me back if you'd like;) kisses!

    www.lorietta.cz


    My Facebook page

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. awwww beautiful photos. and the dress!!! sooooo stunning wanna follow each other? =) just lemme know and I will surely follow back =) kisses http://anotsosecretlife2011.blogspot.com/

    ReplyDelete